Technologie gaat razendsnel vooruit. We gebruiken nu al digitale hulpmiddelen die we 5 jaar geleden nog niet kenden. Te midden van al deze innovaties rijst de vraag: is het allemaal nog wel verantwoord? Worden we niet snel slachtoffer van onze eigen technologische vooruitgang?
Ethische Vragen in de Digitale Revolutie
Als we het hebben over de risico’s van onze technologische vooruitgang, dan hebben we het vooral over inbreuk op de privacy en maatschappelijke indringing. Soms zelfs discriminatie. In onze digitale wereld wordt data steeds waardevoller, maar gaan we er wel goed mee om? We gooien soms ons hele leven in de ether zonder het te weten.
Veel bedrijven of organisaties hebben een grote hoeveelheid gegevens te verwerken. Technologie kan daar vaak bij helpen. Maar dan moet je je als organisatie wel bewust zijn van hoe deze innovaties tot stand komen en hoe ze worden gebruikt. Ethisch besluitvorming tijdens dit proces is cruciaal. Een goed voorbeeld is privacy en informatiebeveliging.
Technologische Infrastructuur
Moderne vormen van dienstverlening zijn tegenwoordig een trend, vooral als online platform. Zo zijn bankrekeningen nu gemakkelijk toegankelijk zodra ze online worden gebruikt. Dat vraagt om digitale beveiliging, in de vorm van encryptie of toegangscontrole, zodat persoonlijke gegevens beschermd zijn. Je wilt tenslotte niet dat je creditcardgegevens op straat komen te liggen als je online winkelt.
Een digitaal platform moet ook veilig zijn voor klanten. Tegenwoordig is er een sterke opkomst van online gokken dat nu gelegaliseerd is en kun je als speler veilig een leuk gokje wagen op online casinoplatformen. Door de legalisatie is dit nu veilig. Omdat het digitale proces van aanmelden nu verplichte verificatie heeft en een live casino weet wie er binnenkomt.
Amazon, als Cloud platform, gebruikt data encryptie om toegangscontrole te beheren en zo de bescherming van data te garanderen. Facebook beschermt zijn gebruikers nu ook veel beter. Denk aan het detecteren en blokkeren van verdachte activiteiten op het platform. Ook biedt Facebook opties om de zichtbaarheid van gebruikers te kunnen beperken.
Online Discriminatie
Er wordt online veel gebruik gemaakt van algoritmes. Een algoritme voert instructies uit en helpt bij het analyseren van een probleem en het vinden van een oplossing. Bedrijven gebruiken deze algoritmes om geautomatiseerde beslissingen te nemen en natuurlijk kan dit soms fout gaan. Kwetsbare groepen kunnen de dupe worden van algoritmes. Iets wat je wilt vermijden.
Algoritmen hebben ook vaak een feedback-loop omdat ze niets leren en herhaaldelijk dezelfde fouten maken. Daarom wordt tegenwoordig kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om algoritmen beter te sturen zodat ze geen fouten maken, en AI helpt ook om het algoritme in de juiste richting te sturen.
Toekomstbestendige Digitalisering
De risico’s die digitalisering in de toekomst met zich meebrengt, zoals privacy, verantwoording en transparantie, moeten worden aangepakt. Het integreren van ethische principes hierin is prioriteit. Er moet een duidelijke digitale infrastructuur komen die veilig is voor zowel bedrijven en organisaties als voor de klant. Er moet kritisch nagedacht en onderwezen worden zodat we ons bewust blijven van het probleem en een digitale toekomst maken die rechtvaardig is en ons beschermt, dit op alle gebieden.